علت و درمان بواسیر و خونریزی شدید در این بیماری

علت و درمان بواسیر و خونریزی شدید در این بیماری در سایت جسارت.

بواسیر و خونریزی ،بواسیر+خونریزی،بواسیر خونریزی دهنده،بواسیر خونریزی شدید،بواسیر بدون درد و خونریزی،بواسیر خونریزی درد،بواسیر خارجی بدون خونریزی،عوارض خونریزی بواسیر،بواسیر بدون خونریزی،قطع خونریزی بواسیر،رفع خونریزی بواسیر،جلوگیری از خونریزی بواسیر

علت و درمان بواسیر و خونریزی شدید در این بیماری در سایت جسارت.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.درد دارد و می دانم خیلی اذیت می شود، ولی به پزشک هم مراجعه نمی کند. می گویم چرا پیش دکتر نمی روی؟ جواب می دهد: چون خجالت می کشم. تازه چه فایده؟ همه می گویند بواسیر درمان ندارد! حتما شما هم کسانی را می شناسید که این درد آزارشان می دهد و نمی دانند چه کنند.

علت و درمان بواسیر و خونریزی شدید در این بیماری

بواسیر و خونریزی

خونریزی دستگاه گوارش یکی از شایع‌ترین دلایل بستری بیماران گوارشی در بیمارستان‌ها است. بیماری‌های مختلفی می‌تواند در ایجاد خونریزی گوارشی نقش داشته باشد که بسته به محل خونریزی و شدت آسیب به چند شکل ظاهر می‌شود. خونریزی میتواند از یک قطره و خفیف تا خونریزی شدید و تهدید‌کننده حیات متغیر باشد. در اغلب موارد خونریزی خفیف و متناوب است. با وجود این‌که خونریزی خفیف دستگاه گوارش یک وضعیت اورژانسی محسوب نمی‌شود اما نیاز به بررسی فوری و در اسرع وقت دارد. دستگاه گوارش از دهان آغاز و به مقعد ختم می‌شود. در صورت مقعدی بودن خونریزی گوارشی نباید به بهانه‌ی خجالت از معاینه توسط پزشک آن را نادیده گرفت. خونریزی مقعدی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری و مشکل مهم در سیستم گوارشی فرد باشد که نیاز به پیگیری فوری دارد. از طرفی خونریزی فرد را در معرض آسیب کم‌خونی و عوارض بعدی آن قرار می‌دهد. بنابراین منشأ خونریزی باید هرچه سریع‌تر پیدا و اقدامات درمانی لازم آغاز شود.

بواسیر و خونریزی

دکتر پیمان ادیبی، فوق تخصص گوارش و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به «جام جم» می گوید: شیوع هموروئید بین خانم ها و آقایان تفاوت عمده ای ندارد، ولی برخی آمارها نشان می دهد آقایان مراجعه بیشتری به پزشک دارند. به گفته او همه افراد سالم جامعه ممکن است به درجاتی از هموروئید مبتلا باشند و در کسانی که یبوست طولانی مدت دارند، شیوع بواسیر بیشتر است. این یعنی اگر یبوست درمان شود، تا حد زیادی علائم بواسیر هم بهبود می یابد.

علت و درمان بواسیر و خونریزی شدید در این بیماری

بواسیر+خونریزی

به طور کلی، خون قرمز روشن نشانه‌ی خونریزی از جایی در نزدیکی مقعد ناشی از بواسیر یا یک پارگی کوچک در پوست مقعد (شقاق مقعد) است. خونریزی‌های خفیف معمولاً به صورت تغییر رنگ مدفوع ظاهر می‌شوند که با آزمایش مدفوع قابل بررسی هستند. هرچه رنگ خون موجود در مدفوع یا کنار آن تیره‌تر می‌‌شود نشان‌دهنده فاصله گرفتن منشأ خونریزی از مقعد و در نتیجه باقی ماندن در مدت زمان طولانی‌تری در دستگاه گوارش است.

بواسیر+خونریزی

بواسیر و خونریزی علامت خاصی ندارد

در ناحیه مقعد عروق وریدی فراوانی وجود دارد که به آنها، عروق بواسیری یا هموروئیدال می گویند. دکتر ادیبی می گوید: خیلی از افراد بدون این که بیماری خاصی داشته باشند، دچار برجستگی و برآمدگی عروق وریدی مقعد هستند، اما افراد کمی (حدود ۵ درصد جامعه) به بیماری های مرتبط با بواسیر دچار می شوند. این فوق تخصص گوارش علائم این بیماری را این گونه برمی شمارد: خونریزی از ناحیه عروق وریدی اطراف مقعد، ایجاد لخته و درد متعاقب آن در این عروق، ایجاد زخم روی عروق و ترشحات مکرر در اثر برآمدگی عروق خارج از روده.او ادامه می دهد: خیلی از افراد مبتلا به بواسیر، دچار علائم شدید نیستند و هرازگاهی دچار خارش و خونریزی مختصر در ناحیه مقعد می شوند. به گفته دکتر ادیبی، در کسانی که یبوست طولانی مدت دارند و هنگام اجابت مزاج دچار مشکل می شوند، شیوع بواسیر بیشتر است و امکان دارد عوارض و علائم بیشتری دامنگیر آنها شود.

علت و درمان بواسیر و خونریزی شدید در این بیماری

بواسیر خونریزی دهنده

بواسیر یا هموروئید: رگ‌های خونی متورم و ملتهب در داخل و اطراف مقعد می توانند هنگام اجابت مزاج و عبور مدفوع سفت خونریزی کرده و به صورت رگه‌هایی از خون قرمز روشن در مدفوع یا بر روی دستمال توالت رویت شود. هموروئید کوچک معمولاً فاقد درد است اما انواع بزرگ‌تر آن علاوه بر درد ممکن است با ترشحات مخاطی، سوزش و خارش همراه باشد. بواسیر یک بیماری شایع در میان مردم جهان است که می‌تواند به دلیل یبوست مزمن یا زور زدن در حین دفع مدفوع، بارداری، فشار کار (بلند کردن اجسام سنگین و غیره)، چاقی و مقاربت مقعدی ایجاد شود.

بواسیر خونریزی دهنده

نشستن زیاد و بواسیر و خونریزی

خیلی از افراد تصور می کنند چون شغلشان پشت میز نشینی است و در روز به مدت طولانی می نشینند، دچار هموروئید شده اند، اما دکتر ادیبی می گوید: نشستن طولانی مدت به تنهایی باعث ایجاد بیماری نیست، اما اگر کم تحرکی باعث تشدید و ایجاد یبوست شود، می تواند بروز علائم بواسیر را تسریع کند. البته اگر کسی دچار علائم بواسیر به صورت خونریزی یا خارش یا درد باشد، علائم او با نشستن طولانی مدت تشدید خواهد شد.

علت و درمان بواسیر و خونریزی شدید در این بیماری

بواسیر خونریزی شدید

شقاق مقعد: شقاق یا فیشر مقعد پارگی کوچک در پوست مقعد است که می تواند علی‌رغم کوچکی (معمولاً کمتر از یک سانتی متر) بسیار دردناک باشد. خون ناشی از آن معمولاً به رنگ قرمز روشن است و به سرعت متوقف می شود. درد ناشی از آن هنگام دفع مدفوع فرد را مجبور به نگه داشتن مدفوع می‌کند

بواسیر خونریزی شدید

بواسیر و خونریزی درمان خاصی نیاز ندارد

دکتر ادیبی با اشاره به این که نمی توان گفت عامل خاصی باعث هموروئید می شود، چون اختلالی در ساختمان بدن است، می افزاید: بیشتر بیماران دچار بواسیر، به درمان خاصی نیاز ندارند. وقتی درمان مطرح می شود که بیمار دچار علائم باشد و از بیرون زدگی وریدها از مقعد آزار ببیند. این فوق تخصص گوارش تاکید می کند: در این حالت ابتدا درمان های ساده مثل اصلاح یبوست، مصرف مایعات فراوان، تحرک، مصرف غذاهای حاوی فیبرهای گیاهی مانند اسفرزه، تحرک بیشتر، پیشگیری از چاقی یا کاهش وزن اضافه و… تجویز می شود چون با آسان تر شدن اجابت مزاج، علائم بواسیر هم خفیف تر می شود. وی ادامه می دهد: علاوه بر اینها، برای مدتی کوتاه مثلا برای چند روز می توان داروهای پانسمان کننده برای بیمار تجویز کرد مثل پمادهای ضدهموروئید یا ضدبواسیر که در ناحیه مقعد استفاده می شود یا شیاف هایی که علائم آزاردهنده را کاهش می دهد.

علت و درمان بواسیر و خونریزی شدید در این بیماری

بواسیر بدون درد و خونریزی

خونریزی از مقعد و قسمت‌های پایینی راست‌روده متمایل به رنگ قرمز روشن و تازه است که ممکن است با مدفوع مخلوط شود یا پس از اجابت مزاج به صورت رگه‌هایی از خون از مقعد خارج شود که نشانه‌ای از شقاق مقعدی یا بواسیر است؛

بواسیر بدون درد و خونریزی

بواسیر و خونریزی و جراحی

اگر بیمار بیش از یک ماه دچار خونریزی یا علائم مشابه باشد، لازم است روش های جراحی برای درمانش به کار رود. دکتر ادیبی در این باره توضیح می دهد: گاهی داخل وریدها لخته به وجود می آید که به صورت برآمدگی دردناک در یکی از کناره های مقعد احساس می شود و باعث خواهد شد بیمار نتواند خیلی راحت بنشیند. اگر این لخته با درمان های اولیه مثل دو سه بار در روز نشستن در آب گرم یا پانسمان های موضعی در عرض یک یا دو روز بهبود نیابد، بهتر است فرد به جراح مراجعه کند تا با ایجاد شکاف کوچکی، لخته را خارج کند.

علت و درمان بواسیر و خونریزی شدید در این بیماری

بواسیر خونریزی درد

خونریزی مربوط به روده‌ی بزرگ اغلب با مدفوع مخلوط می‌شود و به رنگ خون قرمز تیره‌تر است. خونریزی از کولیت، بیماری دیورتیکولی یا از یک تومور روده‌ای بیشتر این گونه بروز می‌کند البته در صورت حجیم و سریع بودن خونریزی می‌تواند به رنگ قرمز روشن نیز ظاهر شود؛

بواسیر خونریزی درد

بواسیر و خونریزی را جدید بگیرید

دکتر ادیبی نکته مهم درباره هموروئید را اشتباه نگرفتن خونریزی ناشی از آن با خونریزی ناشی از ابتلا به بیماری های دیگر می داند و می گوید: بخصوص در افراد بالای ۵۰ سال، باید مراقب باشیم خونریزی بواسیر را با خونریزی های دیگر اشتباه نگیریم. چون بواسیر یک اختلال خوش خیم و پاره شدن یک رگ سطحی است، ولی خونریزی می تواند علت های دیگری مثل برآمدگی یا پولیپ داخل روده بزرگ، زخم روده بزرگ یا در موارد نادری سرطان های روده بزرگ داشته باشد.او تاکید می کند: اگر خونریزی بیماری مکرر و علائمش شدید بود و با درمان های اولیه در مدت کوتاه خوب نشد، چه قرار باشد جراحی شود چه نشود، باید تحت بررسی از نظر بیماری های داخل روده ای با روش هایی مثل کولونوسکوپی قرار گیرد.

علت و درمان بواسیر و خونریزی شدید در این بیماری

بواسیر خارجی بدون خونریزی

بیماری مزمن کبدی و مصرف اخیر داروهای ضد التهابی مانند بروفن بیشتر نشانه‌ی خونریزی فوقانی دستگاه گوارش و بیماری التهابی روده یا بیماری قلبی و غروقی شدید به نفع خونریزی تحتانی سیستم گوارشی است. پزشک در حین تشخیص علت خونریزی میزان خون از دست رفته در بدن فرد و شدت آسیب را نیز بررسی می‌کند و در صورت نیاز خون به بیمار تزریق می‌شود. پزشک گام به گام در جست‌وجوی علت خونریزی، ماهیت خونریزی، مدت خونریزی، وجود یا فقدان درد شکمی، تب، تغییرات اخیر اجابت مزاج فرد(مانند فوریت در دفع مدفوع)، کاهش وزن، سوابق بیماری و جراحی‌های شکمی اخیر، تنگی نفس و تپش قلب را بررسی می‌کند. سپس با معاینه بالینی از جمله معاینه‌ی انگشتی یا با کمک وسیله‌ای به نام پروکتوسکوپ ظاهر مقعد و وجود شقاق، فیستول یا هموروئید را بررسی می‌کند. معاینه‌ی انگشتی یک الی پنج دقیقه بسته به وجود توده یا نشانه‌ی غیر عادی زمان می‌برد. به طور کلی اقدامات تهاجمی در افرادی زیر ۴۰ سال که دلیل مشخصی برای خونریزی مقعدی خفیف خود دارند لازم نیست. ولی در افراد مسن‌تر از ۴۰ سال آزمایشات تشحیصی تهاجمی برای رد احتمال کانسر دستگاه گوارش باید انجام شود.

بواسیر خارجی بدون خونریزی

بواسیر و خونریزی بی ربط به بارداری

برخی افراد فکر می کنند علت این که برخی خانم ها در دوران بارداری دچار بواسیر می شوند، خود بارداری است در حالی که دکتر ادیبی معتقد است: در برخی خانم های باردار به دلیل این که تحرک چندانی ندارند، شیوع و مدت یبوست بیشتر می شود، بنابراین هموروئید بارزتر است. پس خود بارداری علت ایجاد بواسیر نیست. این فوق تخصص گوارش می گوید: در این موارد برای تخفیف علائم معمولا درمان های غیرجراحی انجام می شود و به خانم باردار توصیه می شود، رژیم مناسبی داشته باشد تا مدفوع نرم تری دفع کند و یبوستش برطرف شود. استفاده از داروهای موضعی و چند بار در روز نشستن در آب گرم هم معمولا علائم را تسکین می دهد.

علت و درمان بواسیر و خونریزی شدید در این بیماری

عوارض خونریزی بواسیر

آندوسکوپی، سیگموئیدسکوپی و کولونوسکوپی از روش‌های تهاجمی تشخیصی برای مشاهده و بررسی لوله‌ی گوارشی فوقانی و تحتانی است که در تشخیص علت خونریزی بسیار کاربرد دارد. پزشک پس از تشخیص علت خونریزی مقعدی با توجه به علت زمینه‌ای و ایجاد کننده خونریزی مقعدی درمان لازم را انجام می‌دهد. در ابتدا درمان‌های دارویی امتحان می‌شود و در صورت نتیجه‌بخش نبودن جراحی‌های کوچک و بزرگ برای کنترل خونریزی و درمان فرد انجام می‌گیرد.

عوارض خونریزی بواسیر

بواسیر و خونریزی عود می کند

بواسیر زمینه ارثی و ژنتیکی ندارد و راهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیست. فقط افراد مبتلا به آن، باید شیوه زندگی شان را تغییر دهند تا اجابت مزاجشان بهتر شود. دکتر ادیبی ادامه می دهد: رگ های هموروئید که اطراف مقعد وجود دارد، علائمشان عودکننده است و علائم نزدیک به نیمی از افراد، هر چند ماه یکبار عود می کند. این استاد دانشگاه تاکید می کند: اگر علائم همان علائم قبلی باشد و فرد بررسی های طبی شده باشد، اقدام های اولیه پزشکی برایش کافی است. حتی با وجود جراحی هم ممکن است در یک چهارم موارد بیماری پس از یک یا دو سال دوباره بروز کند چون ناحیه مقعد خیلی پرعروق است و ممکن است بواسیرهای جدید به وجود آید یا از عروق داخل مقعد خونریزی مشخص شود.

علت و درمان بواسیر و خونریزی شدید در این بیماری

بواسیر بدون خونریزی

خونریزی هموروئید یا بواسیر: درمان هموروئید باید بسته به علت زمینه‌ای آن با تغییر رژیم غذایی و اصلاح عادات غلط رفتاری انجام شود. هموروئیدهای پیشرفته و مقاوم به درمان دارویی نیاز به درمان جراحی با روش‌های نوین دارند

بواسیر بدون خونریزی

بواسیر و خونریزی چه جراحی می خواهد

دکتر ادیبی در پاسخ به این پرسش می گوید: دو نوع مداخله غیرطبی برای بواسیر یا هموروئید وجود دارد؛ مداخلات جراحی که روش های استاندارد کاملا شناخته شده است و بعد هم پانسمانی کوتاه مدت دارد. معمولا کمتر از ۵ درصد بیماران پس از جراحی دچار عوارضی مانند تنگی مقعد یا احساس درد شدید در این ناحیه و عفونت می شوند. او در مورد روش دوم این گونه توضیح می دهد: روش دیگر که بتازگی به آن بیشتر توجه شده، مداخلات غیرجراحی مثل بستن رگ های برجسته شده با کش و ابزارهای خاص دیگر است تا رگ کوچک شود و از بین برود که هم اکنون در ایران این کار انجام می شود.

بواسیر و خونریزی

بیشتر بخوانید :

زردچوبه و سرطان

اندازه طبیعی بیضه

بامیه برای درمان دیابت

خواص گندم در بدنسازی

زردچوبه و شیر