سایت اویل کامل هن

توضیحات جامع

سایت اویل کامل هن

توضیحات جامع

استوقدوس

استوقدوس

استوقدوس ،استوقدوس دمنوش،استوقدوس چیست،استوقدوس وخواص ان،اسطوخودوس به انگلیسی،استوقدوس روغن،خواص دمنوش اسطوخودوس،طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس،خواص استوقدوس هندی،عکس اسطوخودوس هندی،خاصیت اسطوخودوس چیست،گیاه اسطوخودوس چیست،استوقدوس خواص،خواص استوقدوس روغن،خواص اسطوخودوس برای مردان،خواص اسطوخودوس چیست

استوقدوس ،استوقدوس دمنوش،استوقدوس چیست،استوقدوس وخواص ان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد گیاه استوقدوس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.«استوقدوس» گیاهی است که از آن به عنوان ضدعفونی کننده طبیعی، آنتی بیوتیک، ضدافسردگی، سم زدا و مسکن استفاده می شود. امروزه نیز استوقدوس برای پیش گیری، درمان و از بین بردن لکه های ناخوشایند به کار برده می شود.در یونان باستان از روغن آن برای درمان عفونت گلو، یبوست و ناراحتی سینه و در اروپا از آن برای جلوگیری و از بین بردن شپش استفاده می کردند. استوقدوس نیز برای درمان بی خوابی و اختلالات خواب مورد استفاده قرار می گیرد. کشور فرانسه تولید کننده عمده روغن استوقدوس می باشد.

استوقدوس چیست

استوقدوس گیاهی است که از آن به عنوان ضدعفونی کننده طبیعی، آنتی بیوتیک، ضدافسردگی، سم زدا و مسکن استفاده می شود. امروزه نیز استوقدوس برای پیش گیری، درمان و از بین بردن لکه های ناخوشایند به کار برده می شود. در یونان باستان از روغن آن برای درمان عفونت گلو، یبوست و ناراحتی سینه و در اروپا از آن برای جلوگیری و از بین بردن شپش استفاده می کردند. استوقدوس نیز برای درمان بی خوابی و اختلالات خواب مورد استفاده قرار می گیرد. کشور فرانسه تولید کننده عمده روغن استوقدوس می باشد.

روغن استوقدوس

▪ روغن اسطوخودوس پوست را تقویت می کند و تسکین دهنده اعصاب است. ▪ روغن استوقدوس آرامش ایجاد می کند. ▪ برای تقویت روحیه افرادی که از اختلالات خواب رنج می برند، تاثیر مثبت می گذارد. ▪ ضدعفونی و منقبض کننده طبیعی به حساب می آید. ▪ مانع عفونی شدن تاول ها پس از سوختگی شدید می شود. ▪ باعث بهبود سریع زخم های باز می شود. ▪ استوقدوس نفخ معده را کاهش می دهد. ▪ با مالیدن روغن آن روی پیشانی سردردهای ایجاد شده بر اثر استرس از بین می رود. ▪ مخلوط ۳ قطره از این روغن در یک لیوان سرکه سفید، چربی پوست را کاهش می دهد. ▪ استنشاق این روغن خواب آور است و سردرد، میگرن، اضطراب و افسردگی را برطرف می کند. ▪ از آن جا که روغن این گیاه غلیظ است به هنگام استفاده باید با روغن های دیگری مخلوط شود. ▪ برای رفع ناراحتی های تنفسی مانند آسم، آنفلوآنزا، سرماخوردگی، سرفه و سینوزیت چند قطره از این روغن را با مقداری روغن بادام شیرین مخلوط کنید و در ناحیه سینه و گلو بمالید. این گیاه، اختلالات پوستی مانند چین و چروک، آکنه و التهاب های دیگر را درمان می کند. ▪ مخلوط روغن استوقدوس و بابو▪نه به طور موثری اگزما را درمان می کند. ▪ این روغن طبیعی گردش خون را بهبود می بخشد و فشار خون را کاهش می دهد. ▪ با افزایش تولید اسید معده و صفرا در رفع معده درد، نفخ، استفراغ، اسهال، سوءهاضمه و قولنج موثر است.

خواص استوقدوس برای سوختگی

وقتی قسمتی از بدن دچار سوختگی می شود، به اسطوخودوس فکر کنید. دکتر کریستین سی یور ترانکا، دکتر داروساز می گوید: ” روغن گیاه اسطوخودوس عملکرد قابل ملاحظه ای در روند احیای پوستی دارد”. روش استفاده :به مدت ۱۵ دقیقه، روی ناحیه ای که دچار سوختگی شده آب سرد بریزید. توجه داشته باشید آب خیلی خنک نباشد. سپس با یک دستمال تمیز، پوست را به آرامی خشک کرده ۲ الی ۵ قطره روغن گیاه اسطوخودوس را روی پوست سوخته بمالید. روزانه سه مرتبه، تا درمان کامل بافت های آسیب دیده این کار را تکرار کنید.

استوقدوس ،استوقدوس دمنوش،استوقدوس چیست،استوقدوس وخواص ان

خاصیت  آرام بخشی استوقدوس

یکی از اولین موارد استفاده از روغن گیاه اسطوخودوس به منظور تسکین سیستم عصبی بوده است.بوی این گیاه آرام بخش می باشد و برای درمان سردرد، اضطراب، افسردگی ، فشارهای روحی و تنش عصبی کاربرد دارد.

خاصیت هضم کنندگی استوقدوس

اگر شما از نفخ یا یبوست رنج میبرید ، می توانید از اسطوخودوس استفاده کنید ؛به این ترتیب که ۱ الی ۲ قاشق چایخوری گل خشک اسطوخودوس را در ۱۵ سی سی آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد؛ سپس از صافی رد کنید و روزانه ۲ یا ۳ فنجان و ۱ فنجان نیز موقع خوابیدن از این دم کرده بنوشید. علاوه بر این، می توانید روغن گیاه اسطوخودوس را به صورت موضعی استفاده کنید به این ترتیب که ۲ الی ۴ قطره از این روغن را در یک قاشق سوپخوری روغن گیاهی رقیق کرده و روی شکم خود بمالید و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود.

خاصیت تسکین درد استوقدوس

یکی دیگر از خواص این گیاه تسکین درد می باشد. روغن گیاه استوقدوس باعث کاهش درد ماهیچه ها، گرفتگی ، ارتریت، درد مفاصل ، پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن می باشد.برای برخورداری از این خاصیت گیاه ، روغن آن موثر می باشد که روی موضع مالیده و ماساژ می دهند.

خاصیت ضد میگرن استوقدوس

گیاه اسطوخودوس به خاطر خواصش در رفع سردرد و همچنین میگرن شهرت بسیاری دارد؛ زیرا استرس را از بین می برد و این امر تاثیر آن را در مبارزه با سردرد بیشتر می کند. ۲ قطره روغن گیاه اسطوخودوس را روی شقیقه ها، پیشانی یا پشت گردن خود بمالید و ماساژ دهید. اگر لازم باشد، این کار را یک بار دیگر تکرار کنید.

خاصیت مراقبت های پوستی استوقدوس

روغن استوقدوس در اغلب محصولات دارویی پوست کاربرد دارد و این کاربرد اغلب به خاطر بوی معطر آن است . یکی دیگر از خواص گیاه که کمتر نیز شناخته شده می باشد ، خاصیت ضد قارچی ، گندزدای و ضد التهابی آن می باشد.به همین دلیل در درمان آکنه، چروک صورت، درمان بیماری پسوریازیس، آفتاب زدگی و التیام زخم و سوختگی کاربرد دارد.

خاصیت ارتقا سلامت امعا و احشا استوقدوس

بعضی افراد اعتقاد دارند که گیاه مزبور برای درمان بعضی از مشکلات گوارشی کاربرد دارد. مثلا جهت روانی و حرکت دستگاه گوارش، تحریک به تولید ماده صفراوی و سایر آنزیم های هضم استفاده می شود. همچنین در درمان علائمی نظیر استفراغ، اسهال، کولیک، معده درد، سوء هاضمه و رفع گاز روده استفاده می شود. روغن گیاه باعث بهبود جریان خون و در نتیجه رهایی از فشار خون می شود.

موارد احتیاط گیاه اسطوخودوس

استفاده از این گیاه و روغن آن برای بعضی افراد نظیر بیماران دیابتی ، زنان حامله و شیرده ممنوع می باشد. همچنین افرادی که دارای پوست حساس هستند باید در زمان استفاده از روغن گیاه ، احتیاط های لازم را اعمال کنند.

بیشتر بخوانید : رزماریبادرنجبویهسوسنبرشاه ترهگل همیشه بهار

سرطان نخاع

سرطان نخاع

سرطان نخاع ،سرطان نخاع چیست،سرطان نخاع چیست،تومور نخاع چیست،علائم سرطان نخاع چیست،علت سرطان نخاع چیست،عوارض سرطان نخاع چیست،درمان سرطان نخاع چیست

سرطان نخاع

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان نخاع صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.تومورهای نخاعی توده‌هایی هستند که روی استخوان‌ها و رباط‌های ستون فقرات، نخاع یا ریشه‌های عصبی رشد می‌کنند. این تومورها می‌توانند غیرسرطانی (خوش‌خیم) یا سرطانی (بدخیم) باشند. البته، به ندرت پیش می‌آید که منشأ تومورهای بدخیم در خود ستون فقرات باشد. اینگونه تومورها معمولاً از سایر بخش‌های بدن به ستون فقرات گسترش می‌یابند. تمامی انواع تومورها یا توده‌های نخاعی می‌توانند منجر به درد، مشکلات عصبی و گاهی اوقات فلج شوند. به علاوه، یک تومور نخاعی، چه سرطانی باشد چه نباشد، می‌تواند جان بیمار را تهدید کرده و باعث معلولیت دائمی شود، بنابراین در چنین مواردی مراجعه فوری به پزشک جهت درمان عارضه ضروری است.

علل سرطان نخاع

علت بروز تومورهای نخاعی پیش سرطانی ناشناخته است، اما این تومورها می‌توانند ناشی از نقایص ژنتیکی باشند. تومورهای ثانویه ستون فقرات هنگامی رخ می‌دهند که منشأ سلول‌های سرطانی در کلیه‌ها، ریه‌ها و سینه‌ها بوده و به ستون فقرات گسترش می‌یابد. سایر علل آن‌ها عبارتند از:

تقسیم سریع سلول‌های سرطانی در اعصاب، استخوان‌ها یا غضروف‌های ستون فقرات

قرار گرفتن در معرض تشعشعات و مواد شیمیایی

وراثت (نوروفیبروماتوز یک تومور اعصاب نخاعی است)

علائم سرطان نخاع

علائم عمومی زیر با تومور نخاعی در ارتباط هستند: درد گردن یا کمر، و به دنبال آن مشکلات عصبی (مانند ضعف یا بی‌حسی بازوها یا پاها یا تغییر در عادات دفع مدفوع یا ادرار) شایع‌ترین علائم هستند. درد کانونی ستون فقرات که هنگام صبح بدتر می‌شود. دردی که هنگام فشرده شدن یا لمس مستقیم ناحیه درگیر ستون فقرات شدیدتر می‌شو.د دردی که با استراحت رفع نمی‌شود، و دردی که شب هنگام نسبت به روز بدتر می‌شود. درد کمرِ همراه با علائمی مانند بی‌اشتهایی، کاهش وزن غیرمنتظره، تهوع، استفراغ یا تب، لرز یا لرزش

تشخیص سرطان نخاع

ارزیابی انجام شده توسط متخصص مغز و اعصاب شامل دریافت کامل تاریخچه پزشکی بیمار، و معاینه فیزیکی و عصبی. اگر هر گونه توموری در ستون فقرات یافت شود (و بیمار دچار هیچگونه سرطان دیگری نباشد)، معمولاً از تمامی اندام‌هایی که بیشتر دچار سرطان می‌شوند معاینه کاملی به عمل می‌آید. تجویز یک یا چند مورد از آزمایش‌های زیر نیز به تشخیص کمک می‌کند:

آزمایش مایع مغزی نخاعی

میلوگرام

اسکن هسته‌ای استخوان (تصویربرداری رادیونوکلئیدی)

توموگرافی با نشر پوزیترون (PET)

مطالعات رادیوگرافی ستون فقرات، قفسه سینه و دستگاه گوارش جهت غربالگری برای تشخیص تومورها

عکس رادیولوژی ستون فقرات

ام‌ آر آی  و سی‌تی‌اسکن جهت بررسی ستون فقرات

بیوپسی

درمان سرطان نخاع با دارو

برای کاهش التهاب و تورم اطراف نخاع که می‌توانند ناشی از وجود تومور، جراحی یا پرتودرمانی باشند داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها و داروهای ضدالتهاب تجویز می‌شوند.

درمان سرطان نخاع با جراحی بسته

جراحی بسته بدون ایجاد برش در پوست انجام می‌شود. یکی از تکنیک‌های مورد استفاده برای جراحی بسته آمبولیزاسیون است. آمبولیزاسیون: برخی از تومورها توسط شبکه‌ای از عروق خونی تغذیه می‌شوند. پزشک برای جلوگیری از خونریزی این عروقِ تغذیه کننده را می‌بندد. متخصص مغز و اعصاب برای بستن (آمبولیز) یک رگ، با استفاده از یک کاتتر به رگ خونی مورد نظر دسترسی می‌یابد. از کاتتر برای انتقال انواع سیم پیچ، بالن، استنت، یا «چسب مایع» به محل رگ مورد نظر و بستن آن استفاده می‌شود. آمبولیزاسیون یک عمل پیش جراحی است.

درمان سرطان نخاع با جراحی باز

اغلب از این گزینه برای تومورهایی استفاده می‌شود که می‌توان آن‌ها را برداشت. اهداف اصلی جراحی عبارتند از کاهش درد ناشی از تومور نخاعی، بازیابی یا حفظ سطح عملکرد عصبی و ثبات بخشیدن به ستون فقرات. گزینه‌های جراحی عبارتند از: کیفوپلاستی یا ورتبروپلاستی: هر دو اعمال جراحی کم تهاجمی هستند که یک شکستگی مهره را تثبیت کرده و به تسکین درد کمک می‌کند. تومورهای نخاعی که در درون یک مهره ایجاد شده یا به آن حمله می‌کنند (گسترش می‌یابد) باعث فشرده شدن یا شکستگی استخوان می‌شوند. در هر دو تکنیک کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی، برای تثبیت یک شکستگی، سیمان استخوان مخصوص جراحی در آن تزریق می‌شود. دکمپرشن: دکمپرشن عبارت است از کاهش حجم (کوچک کردن)، قطع (برداشتن کامل) یا برش (برداشتن جزئی) تومور. در این نوع جراحی فشار از روی نخاع و ریشه‌های عصبی برداشته شده و در نتیجه درد و سایر علائم تسکین می‌یابند. برای جراحی تومور نخاعی می‌توان از جلو (قدامی) یا عقب بدن (خلفی) به آن دسترسی پیدا کرد. برای به حداقل رساندن آسیب عصبی، از الکترودهایی برای تست کردن عصب‌های مختلف ستون فقرات استفاده می‌شود. در برخی موارد از امواج صوتی برای شکستن تومورها استفاده می‌شود و بافت‌های باقیمانده از طریق جراحی برداشته می‌شوند.

درمان سرطان نخاع با پرتودرمانی

از این روش برای حذف بقایای تومورهایی که با جراحی برداشته شده‌اند، درمان تومورهای غیرقابل جراحی یا درمان تومورهایی که جراحی آن‌ها بیش از حد خطرناک است استفاده می‌شود. در پرتو درمانی از پرتوهای قوی برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

درمان سرطان نخاع با استریوتاکتیک رادیوسرجری

در استریوتاکتیک رادیوسرجری، پزشکان با استفاده از رایانه پرتوهای اشعه را با دقت و از زوایای مختلف بر تومورها تمرکز می‌دهند. در جراحی رادیویی از فن‌آوری‌های مختلفی مانند دستگاه «چاقوی گاما» استفاده می‌کنند.

درمان سرطان نخاع با شیمی درمانی

شیمی درمانی روش استانداردی برای بسیاری از انواع سرطان است. در این روش، از ترکیبی از داروهای ضدسرطان برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. از شیمی درمانی برای کوچک کردن سلول‌های سرطانی، توقف تقسیم سلول‌های سرطانی و جلوگیری از گسترش این سلول‌ها به بافت‌های مجاور استفاده می‌شود.

بهبودی سرطان نخاع

بهبودی از جراحی ستون فقرات، بسته به نوع تکنیک مورد استفاده، ممکن است چند هفته یا بیشتر طول بکشد. معمولاً، در این دوره بیمار دچار بی‌حسی موقت یا علائم دیگری از جمله خونریزی و آسیب بافت عصبی می‌شود. اکثر بیماران بعد از جراحی به نوعی توانبخشی نیاز دارند.

علائم سرطان نخاع چیست

درد گردن و پشت مهم‌ترین نشانه تومور نخاعی است، که با اختلالات عصبی (نظیر ضعف و بی حسی بازوها و پاها یا تغییر در عملکرد روده و مثانه) همراه می‌شود

دردهای کانونی که در هنگام صبح تشدید می‌شود

درد‌های شدیدی که در اثر فشار بر محل رشد تومور نخاعی ایجاد می‌شود

دردهایی که حتی پس از استراحت تسکین نمی‌یابد، و دردهایی که در هنگام شب نسبت به روز شدیدتر می‌شود

پشت دردهایی که همراه با عوارض دیگری است، نظیر از دست دادن اشتها، کاهش ناخواسته وزن، تهوع و استفراغ، تب و لرز

اختلال در راه رفتن، به‌طوری که گاهی ممکن است سبب افتادن شود

کاهش حس لامسه نسبت به درد، گرما و سرما

عوارض سرطان نخاع

چه تومورهای سرطانی و چه تومورهای غیرسرطانی نخاع باعث فشار روی نخاع و اعصاب ستون مهره ها می شوند و در نتیجه باعث بی حسی و یا بی حرکتی قسمت های پایین تر از تومور می شوند و گاهی اوقات تغییراتی در عملکرد روده و مثانه به وجود می آورند. این آسیب عصبی می تواند همیشگی باشد. اما اگر این تومور زود تشخیص داده و درمان شود، شاید بتوان عملکرد اعصاب را به آنها برگرداند. بسته به محل قرار گرفتن تومور روی نخاع، می تواند این تومور مرگبار باشد.

علل سرطان نخاع

علت بیشتر تومورهای نخاع معلوم نیست. محققان تصور می کنند وجود یک ژن ناقص در بدن، در بروز آن موثر است، اگرچه معمولا مشخص نیست که این ژن ناقص از طریق ارثی ایجاد می شود و یا خودبخودی و یا در اثر عوامل محیطی مثل تماس با برخی مواد شیمیایی. اما در برخی موارد، تومورهای نخاع با سندرم های ارثی مثل نوروفیبروماتوز2 ارتباط دارند. قسمت هایی از ستون فقرات که تحت تأثیر تومور نخاع قرار می گیرند، عبارتند از: – مهره ها: ستون فقرات از استخوان های کوچکی به نام مهره تشکیل شده است که پشت سرهم در اطراف نخاع قرار گرفته اند و از نخاع و ریشه اعصاب محافظت می کنند. – طناب نخاعی: یک ستون دو لایه و طولانی از فیبرهای عصبی است که پیام های عصبی را به مغز می برد و از مغز می آورد. پوشش اطراف نخاع شامل سه غشای محافظ است به نام مننژ.

عوامل سرطان نخاع

بیشتر موارد تومورهای نخاعی همچنان ناشناخته باقی مانده اند. اگرچه برخی از شرایط ژنتیکی وجود دارند که ممکنست در ایجاد سرطان نخاع سهیم باشند ولی عوامل ابتلاء به این سرطان کم تر از سایر سرطان ها معلوم شده اند. هرچند که عوامل ابتلاء به سرطان نخاع کم تر شناخته شده هستند ولی عوامل زیر می توانند احتمال ابتلاء به این بیماری را افزایش دهند : سابقه قبلی سرطان: سرطان هایی که احتمال بیشتری دارد تا به نخاع سرایت کنند، سرطان های شش، پروستات و تومور بدخیم یاخته های مغز استخوان می باشند. اختلالات ارثی: بیماری Von Hippel-Lindau و Neurofibromatosis (NF2) ، بیماری هایی ارثی هستند که گاهی به تومورهای طناب نخاعی ارتباط دارند. ایراد در سیستم ایمنی بدن: برخی از افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ایراد دارد، ممکنست دچار سرطان نخاع شوند. قرار گرفتن در معرض پرتو درمانی یا مواد شیمیایی صنعتی ممکنست احتمال دچار شدن به سرطان نخاع را افزایش دهد.

درجه بندی سرطان نخاع

درجه 1 (درجه پایین): تومور به آهستگی رشد می کند و بندرت به بافت مجاور نیز گسترش می یابد. احتمال دارد که بتوان تومور را با جراحی برداشت. درجه 2: تومور به آهستگی رشد می کند اما ممکنست به بافت مجاور سرایت کند یا عودت کند. درجه 3: تومور با سرعت رشد می کند و احتمال دارد که به بافت مجاور سرایت کند، یاخته های تومور نسبت به یاخته های سالم بسیار متفاوت بنظر می رسند. درجه 4: تومور بسرعت رشد می کند و گسترش می یابد و یاخته های آن شباهتی با یاخته های طبیعی ندارند. بیماری سرطان سرایت یافتهه به مغز، تقریبا همیشه درجه 4 است.

سرطان نخاع جابجا شده

تومورهای جابجا شده (یا ثانویه) که از دیگر بخش های بدن به نخاع سرایت کرده اند، بسیار متداول تر از تومورهای نخاعی اولیه هستند. برخی از سرطان هایی که معمولا به نخاع سرایت می کنند عبارتند از سرطان های شش، پستان، پروستات و روده بزرگ. برای سرطان های جابجا شده نخاعی بجای استفاده از سیستم درجه بندی سرطان نخاع ، از سیستم مرحله بندی تومور، غده و جابجایی سرطان (TNM) استفاده می شود. گاهی تشخیص داده می شود که بیمار، سرطان جابجا شده مغز یا نخاع دارد و این پیش از آنست که سرطان مقدماتی دیگری داشته باشد.

راههای درمان سرطان نخاع

1- پایش و نظارت : برخی از تومورهای نخاع قبل از ایجاد علائم، طی انجام یک آزمایش برای یک بیماری دیگر، مشخص می شوند. اگر تومورهای کوچک، غیرسرطانی (خوش خیم) باشند و رشد نکرده باشند، مراقبت دقیق از آن ها تنها کار لازم می باشد. این کار به خصوص در مورد افراد مسن که روش جراحی یا رادیو تراپی خطراتی برای آن ها دارد، صدق می کند. اگر تصمیم دارید که از درمان پزشکی برای تومور نخاع خود استفاده نکنید، پزشک بررسی های دوره ای را برای پایش تومور تجویز می کند. 2- عمل جراحی : با استفاده از روش ها و وسایل جدید جراحی، پزشکان جراح می توانند این کار را انجام دهند. اما با وجود پیشرفت در این روش درمانی، تمامی تومورها را نمی توان به طور کامل با جراحی برداشت. اگر تومور به طور کامل با جراحی برداشته نشود، بعد از جراحی از روش شیمی درمانی یا رادیوتراپی (پرتودرمانی) برای بیمار استفاده می شود. بهبودی پس از جراحی نخاع بسته به روش جراحی، هفته ها و یا بیشتر طول می کشد و ممکن است شما به طور موقت دچار بی حسی یا مشکلات دیگری مثل خونریزی و آسیب بافت عصبی شوید. 3- رادیوتراپی : استاندارد این روش می تواند بعد از عمل جراحی، برای از بین بردن باقیمانده تومور در بدن به کار برود. همچنین می تواند اولین روش درمان تومورهای پخش شونده باشد. پرتودرمانی می تواند برای کاهش درد و نیز مواقعی که جراحی خطر دارد، استفاده شود. برای کاهش عوارض پرتودرمانی مثل حالت تهوع و استفراغ از داروها استفاده می شود. 4- شیمی درمانی : شیمی درمانی یک روش استاندارد، برای درمان بسیاری از انواع سرطان هاست. در روش شیمی درمانی از داروهای خاصی برای از بین بردن سلول های سرطانی یا توقف رشد آن ها استفاده می شود. پزشک می تواند به شما بگوید که آیا روش شیمی درمانی به تنهایی و. یا همراه با روش رادیوتراپی می تواند برای شما مفید باشد یا نه. عوارض جانبی شیمی درمانی عبارتند از: خستگی، حالت تهوع، استفراغ، افزایش خطر ابتلا به عفونت و ریزش مو.5- سایر داروها به دلیل اینکه عمل جراحی و روش رادیوتراپی باعث التهاب داخل نخاع می شوند، گاهی اوقات پزشک داروهای کورتونی را برای کاهش ورم بعد از عمل جراحی و یا در طی پرتودرمانی تجویز می کند. اگرچه کورتون ها، التهاب و ورم را کم می کنند، اما معمولا برای جلوگیری از عوارض جدی آن ها مثل پوکی استخوان، فشارخون بالا، دیابت و افزایش ابتلا به عفونت، این داروها فقط برای مدت زمان کوتاهی باید مصرف شوند.

سرطان نخاع اولیه

این نوع تومورها ممکن است سرطانی یا غیر سرطانی باشند و از سلولهای داخل یا کنار طناب نخاعی منشا می گیرند. تنها یک سوم از تومورهای نخاعی از سلولهای داخل طناب نخاعی منشا می گیرند. بیشتر این سلولهای سرطانی از سلولهای مجاور طناب نخاعی مانند لایه های بافتی که طناب نخاعی را می پوشاند و ممکن است با ایجاد فشار بر روی نخاع و عصبهای آن باعث بروز اختلال در عملکرد آن شوند.

سرطان نخاع ثانویه

این نوع تومورها رایجتر بوده و حاصل متاستاز سلولهای سرطانی هستند که در بخش دیگری از بدن وجود دارند و بنابراین همیشه سرطانی هستند. از بخش های رایج سرطانی بدن که دچار متاستاز می شوند میتوان به ششها، سینه ها، غده پروستات، کلیه ها یا غده تیروئید اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : علت درد فیله کمر ♥ علت درد یک طرفه کمر ♥ التهاب دیسک کمر ♥ دیسک کمر و بارداری

سرطان جگر

سرطان جگر

سرطان جگر چیست ,سرطان جگر سفید,علت سرطان جگر,عوامل سرطان جگر,علائم سرطان جگر,درمان سرطان جگر,همه چیز درباره سرطان جگر,راهکار های درمان سرطان جگر,علائم سرطان جگر,علت و علائم سرطان جگر

سرطان جگر

توضیحاتی در مورد سرطان جگر

آمادگی برای تطبیق شیمو تراپی به بیماری که از سرطان جگر رنج می برد. شریک سازید این تلاش‌ ها از ساختن جگر مصنوعی تا مطالعات بر خوک‌های اصلاح شدۀ جنتیکی را در بر می‌گیرد تا دیده شود که آیا قادر به تولید اعضایی هستند که سازگار با بدن انسان باشد. در حال حاضر، تداوی کسانیکه از سرطان جگر رنج می برند یا از طریق پیوند جگر تداوی می شوند و یا بخش های سرطانی جگر شان، برداشته می شود. هر دو روش، مستلزم عملیات بزرگ جراحی است و کسانیکه جگر شان پیوند می شود، نیاز دارند تا آخر عمر از دوا های مهار کنندۀ سیستم ایمنی استفاده کنند. اما حال دانشمندان روش تازۀ تداوی سرطان جگر را می آزمایند که نیاز به حداقل مداخلۀ جراحی دارد. تداوی سرطان با دوا و شعاع به حجرات سلیم که در اطراف تومور قرار دارند، نیز آسیب می رساند. اما روش تازۀ تداوی، شامل مواد کیمیایی غیر سمی گیاهی می باشد. کتاش کتی، استاد در پوهنتون طب میزوری مستقر در ایالات متحده، رهبری پژوهشی را به عهده دارد که در آن با استفاده از تکنالوژی مایکروسکوپی، حجرات پیشگام سرطانی در جگر موش‌ها و سلول های سرطانی انسان در لابراتور، هدف قرار داده می شود. به گفتۀ کتی “مثل یک افسانه معلوم می شد، اما از لحاظ تشخیص مرض و تداوی تومور، حال در مرحلۀ پیشرفتۀ قرار داریم”. کار کتی شامل استفاده از ذرات کوچک طلا است که در داخل یک کپسول که از یک نوع درخت به نام اقاقیا گرفته شده، محافظت می گردد. این ذرات سلول های خبیث و سلول ها را قبل از اینکه سرطانی شوند، جذب می کند. به گفتۀ کتی، این ذرات برای بیماران تجویز می گردد و پس از چند ساعت مریض با شعاع لیزر مورد تداوی قرار می گیرد و به تعقیب آن، بیمار می تواند به خانه اش بر گردند. بنا بر این، نیاز به شعاع رادیواکتیف نیست و به همین ترتیب زباله های سمی وجود ندارد تا بیماران را به گونۀ سیستیماتیک مسموم کند. به گفتۀ کتی، هزینه تداوی کم خواهد بود، زیرا یک گرام طلا برای تداوی ۵۰ مریض و یا بیشتر استفاده خواهد شد. کتی همچنین می گوید که این نوع روش ممکن برای تداوی سایر انواع سرطان، التهاب مفاصل و یا بیماری های ناتوان کننده نیز استفاده شود. اگر این روش موثر واقع گردد، مژده ای برای ۸۰۰ صد هزار نفری خواهد بود که همه ساله به سرطان جگر مبتلا می شوند و جان حدود ۷۰۰ هزار نفر که احتمالاً از سرطان جگر بیمرند، نجات داده خواهد شد.

درمان سرطان جگر

بستگی به نوع، مرحله و درجه بدخیمی دارد ولی ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی است. هپاتوسلولار کارسینوما: برداشتن بخشی از کبد، پیوند کبد، کرایوابلیژن (تخریب تومور با سرما)، کموامبولیزیشن (تزریق مستقیم داروی ضدسرطان از طریق عروق کبدی به تومور)، رادیوتراپی، داروهایی مانند Sorafenib، رادیوفریکوئنسی ابلیژن (تخریب تومور با امواج رادیویی) و… کلانژیوکارسینوما: براکی تراپی (قراردادن منشأ رادیوتراپی در داخل کبد)، پیوند کبد، فتودینامیک تراپی، رادیوتراپی. هپاتوبلاستوما: شیمی درمانی شامل داروهایی مانند وین کریستین، سیکلوفسفامید و دوکسورابیسین، رادیوتراپی، پیوند کبد و برداشتن بخشی از کبد با جراحی استخراج مواد دارویی بیولوژیک از آبزیان دریایی به ویژه گیاهان، خارتنان و نرم‌تنان نیز از طرح های مدنظر پژوهشگران است. یکی از داروهای ضدسرطان کبد از خیار دریایی استخراج می شود.جراحی گزینهٔ درمانی افرادی است که سرطان کبدشان در مرحلهٔ اولیه است. معمولاً جراح، کل کبد یا بخشی از آن را که به سرطان مبتلا شده است خارج می‌کند. اگر کبد خارج شود در این‌صورت کبد بیمار با بافت کبد سالم یک اهداکننده جایگزین می‌شود. 

علت سرطان جگر

علل مختلفی مانند هپاتیت C، هپاتیت مزمن، سیروز، سم قارچی آفلاتوکسین، چاقی، بیماری ذخیره‌ای آهن، مصرف بیش از حد الکل و تریزومی ۱۸ می‌توانند زمینه بروز این سرطان را فراهم سازند.

عوامل سرطان جگر

وجود سیروز از قبل در کبد. در حدود 50% بیمارانی که سرطان کبد دارند از قبل از آن دچار سیروز بوده اند. عفونت هپاتیت B یا C عفونت احتمالی با ویروس های آهسته

علائم سرطان جگر

تهوع و استفراغ – کاهش وزن بدون دلیل – کاهش اشتها – درد بالای شکم – ضعف عمومی و خستگی – ورم شکم – تغییر رنگ پوست – زرد شدن چشم ها – تغییر رنگ مدفوع به سفید

سرطان جگر سفید

ریه (شش) یا جگر سفید اندامی است مخروطی شکل مجتمع از بافت اسفنجی که به صورت یک جفت در قفسه سینه قرار دارد. ریه راست متشکل از۳ تکه و ریه چپ از ۲ تکه تشکیل شده است. هر ریه متصل به شاخه ای به نام نایچه است. سرطان ریه نوعی بیماری است که در آن رشد بافت بدخیم در یک یا هر دو ریه ایجاد می شود. سرطان ریه شایعترین سرطان در هر دو جنس در سراسر جهان است و بیش از ۸۰% بیماران مبتلا به این سرطان در فاصله ۵ سال از زمان تشخیص بیماری جان خود را از دست می دهند

سرطان جگر چیست

یکی از مهمترین اندام بدن است که تا کنون هیچ عضو مصنوعی قادر به انجام کارش نشده، کبد است. کبد در نزدیک معده و روی صفرا قرار دارد. این عضو ، بزرگترین غده در بدن میباشد. اگر توده های سرطانی به صورت یک توده در قسمت فوقانی راست شکم (کبد) رشد کنند ، در این حالت سرطان کبد رخ داده است. سرطان کبد در مردان شایع تر بوده و مهمترین عامل بروز آن ، سیروز کبدی است. سالانه میلیون ها نفر بر اثر سرطان کبد ، جان خود را از دست میدهند.کبدی که نقش مهمی در تنظیم هورمون ها و متابولیسم ها ، سم زدایی ، تجزیه چربی ها و تنظیم پروتئین ها و ویتامین ها دارد ، اکنون تبدیل به محل تومور های بد خیمی شده اند. شایان ذکر است سرطانهایی که در جا های دیگر بدن تشکیل شده و سپس به کبد منتقل میشوند ، متاستاز کبدی یا سرطان ثانویه کبد عنوان دارند. از هر 100000 نفر در جهان ، حدود 30 نفر سرطان کبد میگیرند که این ریسک را بیماری های دیابت و هپاتیت افزایش میدهند.

جگر و سرطان

جگر منبع انباشته از سموم است و استفاده زیاد آن در طولانی مدت سبب بوجود آمدن سرطان می‌شود. بدن از طریق کبد و کلیه سموم را دفع می‌کند بنابراین در حیوانات و به طور کلی این امر مستثنی نیست وقتی که جگر مصرف می‌کنیم بدن علاوه بر دریافت پروتئین، ویتامین‌ها و املاح نیز مقداری از سموم گوسفند و گاو را وارد خود می‌کند. در صورتی که به حیوانات آنتی بیوتیک‌هایی داده شود پسمانده‌های موجود از آن در جگر حیوان تجمع یافته و به بدن فرد منتقل می‌یابد. جگر منبع غنی از ویتامین‌های گروه A، اسیدفولیک، روی، منیزیم و پتاسیم است و مصرف آن در افرادی که “بیماری هموکوروماتوز” که یک بیماری ژنتیکی است و بدن قادر به دفع آهن نیست، همچنین بیماران اسیداوریک و نقرس توصیه نمی‌شود. زیاده‌روی در مصرف جگر اضافه باری را به کبد تحمیل کرده همین موجب مسمومیت در سطح سلولی بدن می‌شود و مصرف ماهیانه 1الی 2 بار توصیه می‌شود.

تشخیص سرطان جگر

غربالگری با استفاده از اولتراسوند و گاهی اوقات آزمایش خون آلفا پروتئین در فواصل 6 تا 12 ماهه برای افرادی که خطر ابتلا به سرطان کبد در بین آن ها زیاد است، توصیه می شود. این افراد شامل بیماران مبتلا به سیروزی است که به عفونت ویروس هپاتیت بی یا سی دچار شده اند. این کار باعث تشخیص سرطان در سطح اولیه می شود و احتمال درمان سرطان کبد موفقیت آمیز را افزایش می دهد.

نشانه های سرطان جگر

کارسینوم هپاتوسلولار: توده شکمی، درد شکم و پشت، تهوع، کم خونی، زردی، خارش، کاهش وزن و تب. کلانژیوکارسینوما: تعریق، زردی، درد شکمی، کاهش وزن و بزرگی کبد.

آزمایشات مربوط به سرطان جگر

در صورتی که احتمال داده شد که به سرطان کبد مبتلا شده اید، چندین آزمایش روی شما انجام می گیرد. این آزمایشات بنا به دلایل زیر انجام می گیرند: تایید می کنند که شما سرطان کبد دارید. همچنین تایید می کنند که نوع سرطان شما سرطان اولیه کبد است یا سرطان ثانویه کبد. سطح سرطان را ارزیابی می کنند. به عبارت دیگر، مشخص می کنند که چه مقدار از کبد تحت تاثیر قرار گرفته است و آیا سرطان به بخش های دیگر بدن سرایت کرده است یا نه. وضعیت فعالیت کبد و سلامت عمومی شما را ارزیابی می کنند.

علائم سرطان جگر سیاه

درد ناحیه راست شکم ، بی اشتهایی ، کاهش وزن ،اتساع شکم ، لمس توده ای بزرگ در شکم ، یرقان ، اختلالات متابولیک و داخلی .

علل سرطان جگر سیاه

سابقه هپاتیت Bبه صورت مزمن ، برخی قرصهای هورمونی ، آرسنیک ، انگل شیستومیازیس ( که در استان خوزستان شایع است ) وکرم های نواری وپهن وبرخی علل ناشناخته ی دیگر.

سرطان جگر سیاه

بزرگترین غده بدن که زیر دیافراگم ، در پهلوی راست قراردارد وضمن درست کردن صفرا ، موادغذایی سه گانه (قندها ، چربیها ، پروتوئینها ) را جذب می کند و آنها را تغییرشکل می دهد. وبرای تغذیه ی سلولها آماده میسازد . سرطان کبد ( جگر سیاه ) بیشتر در مردان رخ می دهد و در کشورهایی چون آفریقا ، چین، ژاپن و جنوب شرقی آسیا بسیار شایع بوده و یکی از علل عمده مرگ ومیر محسوب می شود . سرطانهای دیگر اعضای بدن از جمله معده ، پانکراس ، روده بزرگ ، ریه ، دهان و مثانه همگی می توانند به کبد منتقل شوند . و نوعی سرطان ثانویه ایجاد کنند .

بیشتر بخوانید : سرطان معده قابل درمان است ♥ سرطان کبد پیشرفته ♥ سرطان سینه در زنان ♥ سرطان کلیه درمان دارد

خواص خیار چنبر بزرگ برای نوزاد چه خاصیتی دارد

خواص خیار چنبر بزرگ برای نوزاد چه خاصیتی دارد

خواص خیار چنبر بزرگ برای نوزاد چه خاصیتی دارد در سایت جسارت

خیار چنبر با شکل متفاوتی که دارد بسیار خوشمزه است.لازم به ذکر است که این خیار از دسته میوه هایی که استفاده از آن به نسبت خیار بوته ای کمتر است. اما خوردن آن خالی از فایده نمی باشد.خیار چنبر یا خیار زه دارای خواص بسیاری می باشد این خیار خیلی خوشمزه است ما امروز قصد داریم تا خواص خیار چنبر را برای شما دوستان عزیز توضیح دهیم.خیار چنبر یا چمبر یا خیارشنگ میوه‌ای است شبیه خیار که در واقع از گونهٔ muskmelon (با نام علمی C. melo) از خانوادهٔ طالبی است .این خیار از نظر املاح از خیار معمولی غنی تر بوده و تخمه آن مفید تر است . و تنها عیبش این است که کمی دیر عضم بوده و در بعضی ها تولید نفخ و قرقر کردن شکم می کند ویکی از مشخصاتش این است که در اراضی و آب و هوایی که دارای رادیو آکتیو زیاد باشد ُ بهتر به عمل آمده و قدش درازتر می شود و چنانچه دیدید ُ پس از جنگ جهانی دوم و نابود شدن شهر هیرو شیما در اثر بمب اتمی دراراضی دهات آن شهر خیار چنبر هایی به عمل آمد که چندین متر طول داشت .

خیار چنبر ، خواص خیار چنبر , خیار چنبر برای نوزاد , خیار چنبر در بارداری

خیار چنبر

بهتر است بدانید که طبع این خیار سرد و تر میباشد و اکثرا در فصل تابستان کشت می گردد.لازم به ذکر است که این میوه برای شفاف شدن پوست بسیار مفید است و میتوان از آن به عنوان ماسک صورت استفاده نمود . بدنیست بدانید که برای درد مفاصل این خیار را با آرد جو و روغن کنجد مخلوط نموده روی مفاصل قرار دهیدتا بهبود یابد.طبع آن سرد و تر است. این خیار ضدسرطان است. فشارخون را پایین می‎برد. ضد صفرا می‎باشد. تخم این خیار برای امراض کلیه و سنگ کلیه مفید است. برای درمان سیاتیک از ضماد خیار چنبر در محل درد گذاشته شود. تخم خیار چنبر برای مرض سوزاک مفید است. حل کننده اورات و اسید اوریک است و نقرس را درمان می کند.ادار آور است و برای رفع سوزش ادرار بسیار مفید است. خون را تصفیه می کند – ملین است – چین و چروک صورت را از بین می برد. این نوع خیار هم‌چنین دیرهضم‌تر از خیار سبز بوده و باعث نفخ شکمی می شود. مصرف آن در دفع بعضی از انواع سنگ کلیه و مثانه مفید است.

خیار چنبر ، خواص خیار چنبر , خیار چنبر برای نوزاد , خیار چنبر در بارداری

خواص خیار چنبر

لازم به ذکر است که جهت التهاب کبد و معده بعد از غذا میلگردد.برای کسانی که یرقان دارند بعد از غذا میل نمایند.جالب است بدانید که  این خیار ضد سرطان می باشد.در واقع  فشارخون را پایین می‎برد.می­گویند خیار چنبر دارای اشعه­ ی رادیواکتیو است و برای رشد آن اشعه­ی رادیواکتیو مفید است. چنانچه در شهرهای ژاپن که در اثر بمب­های اتمی منهدم گردید خیار چنبرهایی به عمل آمد که چندین متر طول داشت. معمولاً خیار چبنرهایی خوب و نیکو می­شوند که در نزدیکی آب­های معدنی کاشته شوند و حتی با آب­هی معدنی مشروب گردند. خیار چنبر به علت داشتن اشعه ­ی رادیواکتیو باعث عود کردن امراض نهانی می­شود . از این رو عده­ ای آن را موجب تب و تب نوبه می­دانند در صورتی که این میوه­ ی مفید دارای انگل نوبه نیست و فقط نوبه­ ی پنهانی را آشکار می­سازد.

خیار چنبر ، خواص خیار چنبر , خیار چنبر برای نوزاد , خیار چنبر در بارداری

خواص خیار چنبر برای نوزاد

بهتر است بدانید که برای درمان سیاتیک از ضماد خیار چنبر در محل درد گذاشته شود. لازم به ذکر است که تخم این خیار برای مرض سوزاک مفید می باشد.آب این خیار صورت را نرم و لطیف و فوق­ العاده شفاف می­نماید و برای ساختن ماسک­های زیبایی از خیار معمولی بهتر است.

خیار چنبر ، خواص خیار چنبر , خیار چنبر برای نوزاد , خیار چنبر در بارداری

خیار چنبر چیست

این خیار بسیار خاصیت دارد آن را در فصلش میل کنید.دوز مناسب آن به شرایط مختلفی از جمله سن و وضعیت سلامتی بیمار بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین دوز مصرفی مناسب وجود ندارد. در نظر داشته باشید که فرآورده های طبیعی الزاماً بی خطر نبوده و دوز مصرفی آن را رعایت کنید. از دستورالعمل های روی بسته پیروی کرده و با پزشک خود مشورت کنید.برای جلو گیری از نفخ این خیار می توانید از نبات داغ ُ عسل ُ عرق نعناع استفاده نمایید. این خیار دارای ویتامین ٍ – ب – آ – می باشد . خواص خیار چنبر: حل کننده اورات و اسید اورویک است و نقرس را درمان می کند. ادار آور است و برای رفع سوزش ادار بسیار مفید است خون را تصفیه می کند – ملین است – چین و چروک صورت را از بین می برد.

یشتر بخوانید : خیار ♥ گوجه فرنگی ♥ هویجبامیهکاهوکدو سبزهندوانهکدو حلواییلیمو شیرین